Vakantieboodschappen › ChannelUp

Vakantieboodschappen

Vakantieboodschappen

07/08/2015

Door: Alex Hamming

Daar sta je dan, na een lange dag reizen, in het supermarktje van Gualdo. Een dorpje in de Italiaanse streek Le Marche, waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Voor je naar je vakantiehuisje rijdt, moet je nog even een paar boodschapjes halen voor het ontbijt de volgende ochtend. Als je voor de vitrine met een keur aan worsten en kaasjes staat, weet je bij god niet wat te kiezen. 

De ondernemer achter de vitrine lacht je, boven zijn in een verkleurd schort gestoken dikke buik, vriendelijk toe. Hij ziet de vraagtekens in je ogen. Van wat hij zegt begrijp je geen snars. Jij spreekt geen Italiaans en hij geen Engels. 

Weifelend wijs je een worst aan. De man knikt en pakt de worst. Hij snijdt er een stukje af en reikt je deze met een tang aan. Je kinderen krijgen ook een stukje om te proeven. Mmmm, lekker. Zonder te vragen, worden van andere worsten ook proefstukjes afgesneden. Uiteindelijk verlaat je de winkel met twee soorten worst en drie stukjes kaas. Zo, de vakantie is begonnen. Je voelt je direct welkom. Laat die ipermercato maar zitten. Deze week doe je in dit winkeltje je boodschappen.

Het is de oprechte behulpzaamheid en de passie voor lekkere producten, die het verschil maken. Waarschijnlijk hebben we iets meer betaald, maar we kochten alleen producten die we ook echt lekker vonden. En natuurlijk deed de charme van het rommelige winkeltje in een zonovergoten middeleeuws dorpje op een Italiaanse heuveltop ook een duit in het zakje.

Maar de ‘ouderwetse’ vriendelijkheid en persoonlijke service ken ik ook uit mijn eigen omgeving. Zo kopen wij wijn bij een speciaalzaak. In de winkel staat een stamtafel met lekkere hapjes, waardoor je je direct thuis voelt. Ze kennen onze smaak en bevelen elke keer weer een lekker wijntje aan om te proberen. Gevolg is dat wij de zaak aanbevelen bij onze vrienden en buren (Eleveld in Steenwijk, een aanrader). Van klant naar fan naar ambassadeur.

Of neem de winkeltjes van Zuivelhoeve. Daar word je ‘oprecht behulpzaam’ geholpen. Je kunt er lekkernijen proeven en je krijgt advies over de lekkerste smaakcombinaties. Tip: je kunt er ook leuke cadeaupakketjes laten samenstellen. Over ambassadeurs gesproken.

Is dit soort service dan alleen voor kleinschalige speciaalzaken weggelegd? Nee hoor, dat hoeft zeker niet. Kijk maar eens naar de Foodmarkt van Jumbo. Daar kun je proeven en worden uiteenlopende gerechten voor jou persoonlijk klaargemaakt (“Meenemen of hier opeten?”). Natuurlijk is het lastig om smaakvoorkeuren van klanten te kennen. Maar wie weet wat de opkomst van ‘big data’ gekoppeld aan klantenkaarten voor mogelijkheden gaat bieden.

Ook non-food retail kan klanten oprecht behulpzaam en met passie voor producten van dienst zijn. Proeven is hier proberen en testen. Het doet me denken aan het hifi zaakje in Zwolle waar ik jaren geleden mijn audio-installatie kocht. Tijd noch moeite werden gespaard om mij in speciale luisterkamers het setje te laten kiezen dat het beste bij mijn oren paste. Ik ben er nog steeds blij mee. Projecteer dit eens op de MediaMarkt of BCC….

Als ik zo terugdenk aan de grote en kleine aankopen die ik deed, blijven mij de aankopen die omringd werden met persoonlijke service het meeste bij. Daar kan ik nog steeds enthousiast van worden. Immers, iets uitzoeken en kopen is dan vaak minstens zo leuk als het gebruik ervan.