Trade events met impact › ChannelUp

Trade events met impact

Trade events met impact

08/03/2018

VOEG DRAMA TOE AAN JE TRADE COMMUNICATIE!

Het valt niet altijd mee om het verschil te maken in communicatie met je retail partners. Natuurlijk heb je een categorievisie onderbouwd met inzichten en groeiplatformen gedefinieerd. En ja, je nieuwe product komt tegemoet aan consumentenbehoeften die duidelijk naar voren kwamen uit onderzoek. Maar is dit nu echt wezenlijk anders dan je belangrijkste concurrenten doen? Hoe zorg je dan dat jouw verhaal het beste beklijft? Dat jouw initiatieven eerder worden opgepakt dan die van een ander? Het organiseren van een trade event kan een oplossing zijn.

Trade events zijn er in vele soorten en maten. In grote lijnen zou je trade events kunnen indelen in drie soorten:

Trade Launches: het introduceren van een nieuw merk, product/productgroep of nieuwe visie/aanpak bij je retail partners.

Trade Exhibitions: deelnemen aan een B2B beurs of congres of aan door een retailer georganiseerd consumer events (denk aan Jumbo’s Share a perfect day).

Trade Collaboration: sessies en workshops om samen met een retailer tot een gezamenlijke strategie en activatieplan te komen voor jouw categorie.

Een belangrijke voorwaarde voor een succesvol event, van welk type dan ook, is dat je er ‘drama’ aan toevoegt. Drama betekent dat je inspeelt op menselijk gedrag en emoties. Op belangen en mogelijke conflictsituaties. Het is belangrijk dat je ‘trade publiek’ zich in je verhaal herkent en zich ermee kan identificeren. Met drama bedoelen we echter ook het theatraliseren van je event. De verpakking van je verhaal is minstens zo belangrijk als de inhoud ervan.

Het dramatiseren van je trade event kan op verschillende manieren. We nemen je mee in een aantal mogelijkheden en geven daarbij een voorbeeld uit onze eigen praktijk.

1.     Theatraal concept

Theatraal is een verhaal vertellen met grote gebaren. Gebruik maken van metaforen. Het publiek meenemen naar een andere visuele wereld. Dit moet je dan van begin tot eind volhouden. Voor een Trade Collaboration event van Heineken zetten we multi-sensorische ervaringen centraal. Van uitnodiging tot afsluiting hebben we continu verschillende zintuigen geprikkeld.

2.     Locatie

Een simpele oplossing die je kunt toepassen voor Trade Launches en Trade Collaboration. De omgeving bepaalt grotendeels de context. Zoek een locatie die past bij je verhaal. Een andere optie is om een ruimte binnen je eigen pand om te bouwen. Zo creëerden we voor JDE een complete goudmijn waar een nieuw product werd onthult.

3.     Technologie

Met een slimme toepassing van nieuwe technologie kun je heel veel impact creëren. Let er wel goed op dat de technologie in dienst staat van je verhaal en dat het niet alleen een leuke gadget is. Goede voorbeelden zijn de virtual reality tour van koe tot kaas van FrieslandCampina Export en het interactieve schap van de toekomst die wij ontwikkelden voor SmurfitKappa.

4.     Spectaculaire presentatie

Je kunt ook een experience creëren, bijvoorbeeld op een Trade Exhibition, die geen enkele bezoeker wil missen. Iets dat zorgt voor stand-out (ook van afstand). De stand die we ontwikkelden voor Royal FloraHolland om op de trade fair hun visie te delen is daarvan een mooi voorbeeld. We lieten een enorme kap naar beneden zakken. Bezoekers op het podium werden zo letterlijk ‘opgeslokt’ door het verhaal.

5.     Aantrekkingskracht van BN-ers

BN-ers blijven een goed instrument om in te zetten. De keuze moet natuurlijk wel heel goed aansluiten bij het concept van je presentatie en de inhoud van je verhaal. Bij het eerder genoemde multi-sensorial concept van Heineken lieten we Victor Minds de zintuigen van gasten bespelen, hetgeen zorgde voor hilarische situaties.

6.     Entertainment

Verluchtig je inhoudelijke verhaal met entertainment. Bij voorkeur passend bij de inhoud van je verhaal. Zo hebben we eens een stand-up comedian ingezet, die na elk programma onderdeel een grappige samenvatting deed.

7.     Externe inspiratie

Een frisse blik dwingt, is een veelgehoorde uitspraak. En die klopt. Nodig eens iemand uit die een inspirerend verhaal kan vertellen uit een andere branche. Of, wat wij zelf vaak doen, schakel een creatief team in die tijdens een Trade Collaboration event terplekke gaat brainstormen en jullie betrekt in het creatieve proces.

Deze zeven voorbeelden laten zien dat je een trade event rijker en impactvoller kunt maken door drama toe te voegen. Ook is duidelijk dat het drama moet passen bij je verhaal. Dat vraagt om een doordachte, creatieve benadering. Want uiteindelijk is een trade event best een investering, in geld en tijd. En die investering moet zo goed mogelijk renderen en bijdragen aan de doelen die je samen met je retail partners wilt bereiken.

Contact mij