Vergroot je kans op succes in 2019 › ChannelUp

Vergroot je kans op succes in 2019

Vergroot je kans op succes in 2019

07/06/2018

Maak nu een samenhangend shopper marketing programma!

Het is goed om te zien dat steeds meer marketeers conversie centraal stellen in hun marketing activiteiten. En daarmee wordt shopper marketing steeds minder het sluitstuk van de planning en het budget. Want slimme marketeers ontwikkelen vroegtijdig een apart shopper marketing programma met concrete doelstellingen, strategie en activiteiten. Dat stelt je in staat om in een vroeg stadium af te stemmen op de retail kalender van diverse formules. Hierdoor wordt de kans op een goede executie op de winkelvloer groter.

Een goed shopper marketing programma voldoet aan 4 belangrijke criteria:

  1. Het vertrekt vanuit jouw visie op groei van de categorie
  2. Het sluit, waar mogelijk tailor made, aan bij de strategische pijlers van retailers
  3. Het speelt in op consumer insights en shopper needs
  4. Het creëert een voorkeurspositie voor jouw merk in het schap en daarbuiten

Ontwikkel een helder strategisch raamwerk

Een categorievisie ontwikkel je niet voor 1 jaar. Je merkstrategie stippel je uit voor meerdere jaren. Ook retailers ontwikkelen een meerjarenplan met strategische pijlers en plannen ver vooruit. Daarom is het belangrijk om ook een shopper marketing strategie te ontwikkelen met een bijbehorend activatieprogramma.

Zoek naar overeenkomsten tussen groeiplatformen uit de categorievisie en de strategische agenda, doelstellingen en prioriteiten van retailers: Hoe willen zij het verschil maken t.o.v. concurrentie? Welke kopersgroep wordt nog niet bereikt? Etc.

Whole person denken

Bij het ontwikkelen van een shopper marketing programma is het van belang om te denken aan de user en de chooser. Waarom gebruikt de consument producten uit jouw categorie en hoe kun je jouw merk nog relevanter maken? Tijdens het koopproces wordt de shopper continu beinvloed in zijn keuze. Hoe kun je met activaties en in communicatie de keuze op jouw merk laten vallen? Dat vraagt om een slimme ‘messaging strategie’ gedurende het hele path to purchase.

De kracht van een programma

Op basis van de strategische uitgangspunten, consumenten insights en shopper needs kun je een langlopend activatieprogramma (Playbook) laten ontwikkelen. Dit programma bestaat doorgaans uit een overkoepelend thema, visueel concept, activaties en communicatie (path to purchase). 

Door langere tijd te activeren rondom een specifiek thema werk je constructief aan awareness bij consumenten. De verschillende activiteiten en uitingen versterken elkaar voortdurend. Dit zorgt ervoor dat de confrontatiekans en herkenning (bewust of onbewust) op de winkelvloer enorm toeneemt. Bij een goede executie zal dit er zeker toe leiden dat je shopper gedrag kunt veranderen ten gunste van jouw merk of product.

Het succes van volgend jaar nu op de tekentafel!

Retail kalenders worden een half jaar van tevoren ingevuld, en vaak nog eerder. Start daarom vroeg met het ontwikkelen van je shopper marketing programma. Dat biedt je de ruimte om je eigen marketing kalender en die van retailers te verwerken in je plan. Bovendien kun je het programma nog (tailor made) afstemmen met retailers.

Wil je weten hoe een Playbook of shopper marketing programma wordt opgebouwd? Neem contact met ons op! 

Contact mij