De vitrinekast › ChannelUp

De vitrinekast

De vitrinekast

12/04/2017

Door: Marcel Schiphof

Iedereen heeft wel zo’n oom die een vitrinekast met een verzameling miniatuurauto’s in de woonkamer heeft staan. Of een oma die haar kristallen vaasjes wekelijks uit de glazen kast haalt om te poetsen, om ze vervolgens exact weer op dezelfde plek neer te zetten. Kortom: een vitrinekast is ideaal om je hobby in tentoon te stellen.

 

Ook in het retail-landschap worden ze nog steeds als schapmeters ingezet op de winkelvloer. We kennen allemaal wel het principe van bijvoorbeeld winkelketen Kijkshop. Persoonlijk vind ik dit niet bepaald een visitekaartje, maar het werpt ook een flinke drempel op richting de shopper. De producten staan immers vaak achter slot en grendel.

Als - toen nog - aanstaande vader heb ik dit onlangs ervaren in babywinkels. Als je daar rondloopt, ben je een gemakkelijke prooi. Je wilt het beste voor je kleine en zeker voor de eerste ga je niet bezuinigen. Met een checklist in de hand koop je dan ook alles wat los en vast zit.

Zo ook een babyfoon. Hier wordt het voor aanstaande vaders pas echt interessant. Techniek, gadgets en camera’s in plaats van hydrofiele doeken, slabbetjes en spenen. Yes, eindelijk iets waar de man mag kiezen wat het gaat worden! Maar wat kies je? Voor een investering die al snel richting de 200 euro gaat, wil je natuurlijk wel het nieuwste van het nieuwste. Een eerste oriëntatie online levert al veel informatie op, maar ik ben wel een shopper die de producten graag fysiek wil bekijken en testen.

En dan sta je dus ineens voor die vitrinekast. Dit ‘schap’ maakt het niet eenvoudig om de juiste variant te kiezen. Je wilt de babyfoons onderling vergelijken, maar dat is lastig achter glas. En door het gebrek aan communicatie, segmentatie en navigatie kom ik ook niet verder dan mijn online research. Nergens wordt aangegeven welk toestel de beste resolutie, of het mooiste beeld en de langste batterijduur heeft. Bovendien beperkt het advies van de aanwezige medewerker zich ook nog eens tot het voorlezen van de productkaartjes met daarop de technische specificaties.

Een vitrinekast bij een retailer zou beter toegankelijk moeten zijn dan de versie met de verzameling miniatuurauto’s bij je oom. Door het toepassen van basic shopper marketing tools en slimme communicatie kunnen ook deze retailers hun shoppers helpen een weg te vinden in het schap. Bijvoorbeeld door babyfoons te selecteren op prijs of merk, het toevoegen van ‘meest verkocht’ of het ranken van de features. Doel is natuurlijk om shoppers in staat te stellen in een fractie van een seconde een product te vinden en te kiezen

Ben je nieuwsgierig naar innovatieve shopper oplossingen of wil je ook weten hoe je shoppers kunt omturnen tot buyers? Bekijk onze mogelijkheden op channelup.nl of neem contact op met Marcel.