Communicatie in motion › ChannelUp

Communicatie in motion

Communicatie in motion

13/11/2014

De onbeschrijfelijke kracht van bewegend beeld

Door: Giordano Nunes

Als een beeld meer zegt dan duizend woorden, dan kunnen we bewegend beeld niet eens in woorden vatten. Bewegend beeld moet je zien, voelen en beleven. Films en animaties prikkelen de zintuigen en creëren grote impact. Het zijn krachtige middelen om indruk te maken op shoppers, retailers en fabrikanten.

Je merkt het zelf vast ook. Een speelfilm kan je echt raken. Als je je vrienden vervolgens vertelt over de film, merk je dat het lastig is om te omschrijven wat je hebt gezien en wat je voelde. Het is vergelijkbaar met een ‘je had erbij moeten zijn situatie’. Speelfilms zijn al decennia lang bijzonder populair. Bewegend beeld leent zich echter voor veel meer dingen dan puur vermaak. 

Dat komt onder andere door de opkomst van beeldschermen. Ze zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Er is zelfs sprake van een heuse beeldscherm generatie. Onze kinderen weten niet beter dan dat overal beeldschermen zijn. Van de wachtkamer bij de huisarts tot TV schermen aan de wand in een kledingwinkel. En van een scherm in ieder vertrek van ons huis tot vertegenwoordigers die gewapend met iPad of laptop op pad gaan. Met de groei van het aantal screens is ook de invloed van bewegend beeld gestegen. 

Wat is de kracht van film?

Films en animaties prikkelen meerdere zintuigen, daardoor hebben ze meer impact op onze emoties, onze houding en ons gedrag. Film beweegt mensen en krijgt mensen in beweging… 

Wat ook meespeelt, is dat mensen niet meer willen lezen of eindeloos luisteren. Je kijkt zelf waarschijnlijk ook veel liever naar een korte krachtige film dan naar een PowerPointpresentatie van 60 slides.

Eindeloos veel genres

Als motion designer houd ik me voornamelijk bezig met animaties, moving infographics, moving logo’s en explainimations. Kort gezegd is een motion designer iemand die grafische elementen in beweging kan brengen. Een motion designer is als het ware een grafisch ontwerper die ook beweging, geluid en ruimte toevoegt.

Een mooi voorbeeld van een explainimaition is die voor Boekhout van Kromhout. Bij het maken hiervan werkte ik nauw samen met onze designer Eric Gielstra. Samen creëerden we alle elementen waarna ik ze ‘in motion’ bracht. Op dezelfde manier passen we ook motion graphics toe aan presentaties, video-producties en bedrijfsfilms.

Film en animatie voor trade- en shopper communicatie

Met motion graphics kun je bedrijfspresentaties enorm verrijken. Bewegende elementen leuken de presentatie op en benadrukken de belangrijkste punten van jouw verhaal. En reken maar dat je verhaal op deze manier beter wordt onthouden! De volledige presentatie kan natuurlijk ook in bewegend beeld. Als fabrikant maak je veel indruk als je bijvoorbeeld de jaarplannen via film presenteert. Met film kun je écht laten zien wat je bedoelt. 

Bewegend beeld kan ook veel teweeg brengen op de winkelvloer. Zo trekt de Barbiefilm bij Bart Smit meisjes mee de Barbie wereld in. Film zorgt voor stopping power en voegt beleving toe aan het schap. Maar het kan ook functioneel ingezet worden. Denk bijvoorbeeld aan instructiefilms in elektronica- en doe-het-zelfzaken. In steeds meer winkels wordt film ingezet.

Een open einde

Film is dan ook niet meer weg te denken uit onze samenleving en het wordt een steeds belangrijker onderdeel van het communicatievakgebied. Wil je impact creëren? Dan moet je mensen raken  en dat lukt vaak beter met bewegend beeld. Althans dat is mijn overtuiging als motion specialist. Heb ik jou ook overtuigd en ben je benieuwd hoe je jouw doelgroep in beweging krijgt? Neem contact met ons op!