Toon je liefde voor de shopper › ChannelUp

Toon je liefde voor de shopper

Toon je liefde voor de shopper

06/02/2017

Shopper Marketing in de praktijk

Door: Alex Hamming

14 februari is het weer Valentijnsdag. De dag waarop je elkaar ‘een teken van liefde’ geeft. Een mooie aanleiding om eens te kijken hoe het met de liefde voor de shopper staat. Hoe laten we shoppers eigenlijk weten dat we van ze houden?

In een eerder blog schreef ik over een onderzoek waarbij shoppers een bloem kregen. Wat bleek, shoppers die een bloem kregen, besteedden significant meer. Als je je goed voelt, gewaardeerd voelt, ben je gemotiveerder om iets te doen. Dat geldt ook voor shoppen.

Uit het onderzoek bleek zelfs dat shoppers boodschappen doen leuker vonden, nadat ze een bloemetje hadden gekregen. Dat is een van de doelen van retailers; boodschappen doen weer leuk maken.

Moeten we nu dan alle shoppers voor 14 februari een Valentijnskaartje sturen met een leuke korting of een cadeautje dat ze in de winkel mogen ophalen? Leuk gebaar, maar onbetaalbaar. Bovendien is het natuurlijk beter om regelmatig je ‘liefde’ te tonen. En dat hoeft niet altijd met cadeautjes.

Vertaal je liefde voor de shopper in aandacht. Les 1 van de verkooptraining die ik kreeg toen ik in mijn studententijd een bijbaantje had in een kledingzaak: begroet iedereen die binnenkomt. Laat weten dat je voor ze klaar staat. En dat werkt.

De transformatie van zelfservice-magazijn tot belevingswinkel is in supermarktland al in volle gang. Voeg hier een actieve benadering van shoppers aan toe. Van vakkenvuller naar verkoopmedewerker. Een hartelijk welkom. Vaker iets laten proeven. Spontaan je hulp aanbieden,

Ook in de aankleding van de winkel en in communicatie kun je hier aandacht aan besteden. Maar liefde is vooral iets tussen mensen. Aandacht voor ‘shopper love’ is dan ook vooral een lokale aangelegenheid. Iets wat ondernemers  zich ter harte moeten nemen. Dit moet natuurlijk ook aangestuurd en gemotiveerd worden vanuit de hoofdkantoor. A-merken kunnen hier een faciliterende rol in spelen met lokale activaties.

Wellicht is Valentijnsdag een mooie aanleiding om hier een start mee te maken.