Boodschappen doen zal nooit meer hetzelfde zijn › ChannelUp

Boodschappen doen zal nooit meer hetzelfde zijn

Boodschappen doen zal nooit meer hetzelfde zijn

09/01/2017

Shopper Marketing in de praktijk

Door: Nandy Warnar

Wat een kans! Eind oktober mocht ik, na het afronden van mijn studie Communicatie & Multimedia Design, als trainee het team Shopper Marketeers bij ChannelUp in Leeuwarden versterken. Meteen aan de slag bij een bureau dat zich als een van de weinige specialiseert in Shopper en Trade Communicatie, een geweldige kans zelfs!

De wereld van Shopper Marketing is voor mij helemaal nieuw, maar gelukkig is binnen het Trainee-programma ruimte om mezelf te ontwikkelen als een volleerd Shopper Marketeer. Ik begon met het onder de knie krijgen van het jargon: Tomra’s, Tourniquet, Lama’s etc. Zo is een Tomra een emballage-automaat, Tourniquet staat voor toegangspoortjes en Lama’s zijn verschillende displays.

Gelukkig ben ik ook een snotneusje geweest die in de avonduren de schappen vulde van de plaatselijke supermarkt. Ik kreeg daar al het een en ander mee over kopstellingen die elke week met grote zorg opnieuw ingedeeld moesten worden. Als zestienjarig meisje had ik geen idee van het proces wat daaraan voorafging.

Tijd om mijn nieuw vergaarde kennis te testen in de supermarkt vlakbij kantoor, waar ik en mijn collega Lisa op vrijdagmiddag een heerlijk broodje halen. Het eerste wat mij opviel, is dat deze supermarkt een andere indeling heeft dan ik gewend ben. Hierdoor kostte het mij meer moeite om gericht op mijn doel af te lopen, ik tegen andere displays aanliep en vervolgens werd verleid tot andere en meer aankopen.

In de supermarkt waar ik normaal gesproken boodschappen doe, winkelen de klanten voornamelijk met een winkelmandje. Ik kom dezelfde gezichten vaak meerdere keren per week tegen. In de grootgrutter bij kantoor loopt het gros van de mensen met een overvolle winkelkar. Ik concludeerde dat de meeste mensen hier hun boodschappen in één keer halen en het daarom ook handig is om de supermarkt aan te passen en winkelkar-vriendelijk te maken.

Toen ik voor het snoepschap stond, werd ik meteen door Lisa geattendeerd op de schapstoppers die voor het schap hingen. “Kijk, dit zijn schapstoppers”, zei ze, terwijl ik met een zak KitKat in mijn handen stond, ondanks dat ik eigenlijk een gezond broodje zou halen. De schapstoppers trokken onbewust mijn aandacht. Precies waar ChannelUp op inspeelt. Op dat moment realiseerde ik me: boodschappen doen zal nooit meer hetzelfde zijn.